1. Szúrah El-fetiha - A Megnyitó

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (1)
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2) الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (3) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5) اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ (7)

A Korán bekezdéseit nevezik ájának a jelentése jel vagy( tanulság,) Jelenti a nyilvánvaló jeleket amik a teremtésben Allahra utalnak és amik a Próféta blv. igazságát bizonyítják
Egy lehetséges (bár vitatott) válasz arra, hogy a beszmele a Fatiha első ájája a következő Korán-versből olvasható ki: وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ
"És bizony adtuk neked a hét ismételgetettet és a hatalmas Koránt." (Kegyes Korán, 15:87)

Az ája lehetséges magyarázatai közé tartozik, hogy a "hét ismételgetett" a Fatiha, ami hét versből áll és minden imában többször elismételjük. Imám Sáfii és tanítványai szerint a beszmele nem csupán a Fatiha, de a 9. kivételével 112 másik szúra része is, épp ezért van az, hogy a sáfii vallásjogi iskola követői a beszmelét hangosan olvassák, a többiek halkan. A hanafi nézet szerint a többi szúra esetében a beszmele a szúra része, de nem ája, hanem áldás.
Maga a szó, hogy ejeh, is azt jelenti, hogy bizonyíték/jel!

Szó szerinti fordítás:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

بِ bi- ban
سْمِ اسم iszm(i) név, az i a végén a bi miatt
اللَّهِ Allah(i) teljes hasonulás miatt beolvad az A, az i be, vagyis biszmiLLEHI. Az i a végén a birtokos miatt. Azaz: Allah neve!
الرَّحْمَنِ Elrahmen. Olvasásnál az L nem ejtjük, és duplázzuk a R-t!
Irgalmas/Könyörületes. Arabban csak Allahra használható. Azt jelenti, hogy az egész világra könyörületes.
الرَّحِيمِ Elrahim. Olvasásnál az L nem ejtjük, és duplázzuk a R-t! Valójában azt jelenti, hogy aki annak adja a könyörületét, akinek akarja. Vagyis nem általános. Magyarba nehéz átfordítani! Irgalmas! Allahu álem!

Nevében Allahnak, a Könyörületesnek, az Irgalmasnak!
A könyörületes, és Irgalmas Allah nevében! ---> El beszmeleh:
A Biszmillehi Elrahmeni ElRahimot hívják beszmelének, a biszmilléből képezve.
Jelentése: Allah nevében, és őt emlegetve kezdem minden dolgomat. Allahra hagyatkozva, minden dolgomban.
A Fetihe szúra ezzel kezdődik, és minden szúra a Koránban ezzel kezdődik, kivétel az Elteúbeh szúra. Ezzel is kifejezve, hogy a muszlim mindent a Teremtő nevében kezd, míg a hitetlenek mindent annak a nevében kezdenek amit uruknak tartanak. Mint a keresztények Jézust, vagy a bálványimádók a szobrokat.

"A királynő azt mondta: - Ti előkelők! Egy tiszteletre méltó levél vetődött hozzám. Salamontól van és így hangzik: Allah, a Könyörületes és az Irgalmas nevében."
إنه من سليمان وإنه بسم الله الرحمن الرحيم
(An-Naml szúra, azaz Hangya szúra 29-30)

Fordítás:

Allah nevében, a Könyörületesnek és Irgalmasnak.
A hála (csak)Allahnak, a világok Urának.
A Könyörületesnek és az Irgalmasnak
Az Ítélet Napja birtoklójának!
Néked szolgálunk, és Rád hagyatkozunk(hozzád fordulunk segítségért).
Vezess minket az egyenes úton.
Azoknak az útján, kikre kegyedet adtad, s ne azokén, akiket haragodat, sem a tévelygőkén!

Magyarázat:

1. Allah nevében, a Könyörületesnek és Irgalmasnak.

Könyörületes: Ki az egész teremtésre könyörületes.
Irgalmas: Ki csak az általa kiválasztottakat részesíti könyörületben.
Allah nevében, és őt emlegetve kezdem minden dolgomat.

2. A hála (csak)Allahnak, a világok Urának.

Hála: Elhemdu. Olyan hálaadás, amiben kifejezi a hálaadó, hogy akinek hálát ad, az hatalmasabb nála! Ez csak Allahot illeti, mert minden tőle van.
Mindenért hálát kell adni Allahnak, még ha az egy megpróbáltatás is!
Allah: Allah első neve. Jelentése: Az egyetlen Isten. Ez a név, Allahot magát, minden tulajdonságát tartalmazza! Arabul az Isten szó "ileh" Ez pontosan azt jelenti "egy(valamilyen) isten" tehát határozatlan formában van. Ha elé tesszük az "el" határozó szót, akkor így fog kinézni: "el-ileh" ami azt jelenti "az Isten", tehát határozott. Az a lényege ennek a szónak, hogy lehet többesszámba tenni, és nőnembe is.
Tehát:
Ileh- nőnem:Ilehe – határozottan: El-Ilehe
Ileh- többesszám:Elihe – határozottan: El-Elihe
Vagyis az "ileh" szót lehet használni egy ismert istenre, egy ismeretlen istenre, istenekre, istennőre, istennőkre. Ez a szó használható, az osztható istenekre, vagy több személyiségű istenre/istenekre, a görög istenekre... stb.
Most az "Allah" szót nézzük!
Az "Allah" szót is az "ileh" szóból képzik elméletileg, de valójában egy olyan átalakuláson megy keresztül(amit most feleslegesnek tartok elmagyarázni), ami után az "Al" határozó képző, már nem képzőnek számít, hanem a szógyök szerves része.
Ezt úgy tudnám magyarázni, hogy pl az arabban ha valakit megszólítasz, akkor egy úgynevezett "hívó gyököt" kell a név elé tenni. Ez a "Je" gyök. Pl azt mondod: Ahmed! Vagyis szólsz Ahmednak. De arabban ez "Je Ahmed", amit úgy szoktak fordítani, hogy "Ó Ahmed".
De az a nyelvtani törvény, hogy ha egy olyan szó elé rakod be a "hívó gyököt", ami előtt, a határozó gyök már eleve szerepel, akkor a határozó gyököt törölni kell!
pl: Könyörületes - Rahmen
Határozott állapot: El-Rahmen
Ezt a kifejezést az Istenre használják.
Amikor könyörgök az Istenhez, hogy: "Ó Könyörületes!"
Akkor elé kerül a "Je" gyök, és a szabály szerint törlődik a határozó "El" gyök.
Tehát: "Je-Rahmen!" És NEM Je-El-Rahmen!!!!
De viszont mikor az "Allah" szót használom, pl "Ó Allah", akkor ott már nem törlődik a kötelezően törlendő El(AL) határozó gyök, mert az már a szó része.
Ezért: "Je Allah", és NEM "Je Ileh"! És itt a lényeg!!!
Mert a "Je Allah" az azt jelenti, hogy megszólítod azt a személyt, aki:
- NEM lehet nő, vagy hím nemű
- NEM lehet több
- NEM lehet belső osztottsága(szentháromság)
- NEM lehet Antropomorf
Egyszerűen az Allah szó ezt kizárja!

De amikor azt mondod, hogy "Je Ileh"
Akkor egy olyan istenséget szólítasz meg, aki lehet:
- Hím, vagy nő nemű
- Lehet belőle több
- Lehet belső osztottsága(szentháromság)
- Lehet antropomorf
Vagyis az Allah szó-összetételnek nagyon sok (csodaszerű) következménye van.
Ezért azokra az istenségekre, amik antropomorfok(Jézus, Krisna... stb), vagy hímneműek(Jézus, Zeusz... stb), vagy nő neműek(Aphrodité... stb), vagy több van belőlük(görög, hindu istenek... stb), vagy belső osztottságuk van(Atya, Fiú, Szentlélek), NYELVTANILAG HELYTELEN az "Allah" szó használata! Hisz csak gondoljunk bele! Egy Keresztény abban hisz, hogy Jézus, fiú, Jézus antropomorf, az Isten három személyű.
Ez az Igazi Monoteizmus, ami csak az Iszlámban található meg!

Világok Ura: azaz az emberek, jinnek, angyalok, állatok világainak az Ura!
Úr: A birtokló, akié egyedül a hatalom, és a hatás.

3. A Könyörületesnek és az Irgalmasnak

A mekkai pogányok Mohamed prófétát (béke legyen vele) azzal vádolták, hogy egy Rahman nevű emberi személytől tanulja a Koránt. A név 67-szer szerepel a Kegyes Korán. Talán épp azért, hogy egyértelmű legyen, hogy a Rahman (رحمان) egy isteni személy.

4. Az Elszámolás Napja birtoklójának!

A El-diiin azt jelenti elszámolás. A mondatban pedig két birtokos állapot is van!
Azaz: Az elszámolásnak, a napjának, a tulajdonosa!
Vagyis ha ez egészet nézzük egyben, akkor az jön ki, hogy: HÁLA ANNAK, AKI BIRTOKOLJA AZT A NAPOT, AMIKOR ELSZÁMOLÁS LESZ!
Hisz csak azt Illeti a hála, aki el is számol velünk! És ez Allah!

5. Néked szolgálunk, és Rád hagyatkozunk(hozzád fordulunk segítségért).

Néked szolgálunk: Azaz téged szolgálunk csak.
A szolgálat jelentése: A teljes megadás, elfogadás, alárendelés.
Tehát csak téged egyedül fogadunk el Istennek ó Allah, és teljesen, tiszta szívünkből megadjuk magunkat neked, teljes odaadással, és őszinteséggel, és teljes mértékben alárendeljük magunkat neked, és elfogadjuk, hogy te vagy az Úr, az egyedüli teremtő, és csak téged illet meg az imádat, a szolgálat, senkit rajtad kívül!
A Tabari magyarázatban olvastam, hogy Abu Jáfár azt mondja:
"A magyarázata, hogy "Néked szolgálunk" azt jelenti, hogy neked adjuk meg magunkat, neked rendeljük alá magunkat, benned nyugszunk meg, és elfogadjuk, hogy te vagy az egyetlen Úr, senki rajtad kívül."
Vagyis nem szétválasztható, hogy csak azt szolgáljuk, aki az urunk!
Rád hagyatkozunk: Azaz teljes tiszta szívünkből hisszük, hogy csak téged illet az erő, és a hatalom, csak te vagy képes segíteni.
És a szolgálatunkba, amit csak feléd teszünk, rád hagyatkozunk! Tehát Tőled reméljük, hogy megerősítesz bennünket, a szolgálatodba!

Abu Szaid ibn al-Mualla (Allah legyen vele elégedett) meséli: "A Próféta mecsetjében imádkoztam. Allah Küldötte (béke legyen vele) megszólított. Miután épp imádkoztam, nem válaszoltam. Majd odamentem hozzá, s azt mondtam: "Épp imádkoztam." "Vajon a Mindenható Allah nem mondja: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ, Oh! Ti, akik hívők lettetek, válaszoljatok Allahnak és Küldöttének, ha hívnak titeket (Kegyes Korán, 8:24)?" - válaszolt, majd kézen fogott, s így folytatta: "mielőtt elmennél a mecsetből, ne tanítsam-e meg neked, hogy a Kegyes Koránból melyik a leghatalmasabb szúra?" Mielőtt kiléptem volna a mecsetből, odamentem hozzá, s mondtam: "Vajon nem azt mondtad, hogy megtanítod nekem, melyik legnagyobb szúra?" "Ez a szúra az Elhamdulilláhi rabbil álámín, a hét ája, a nékem adatott Hatalmas Korán." (Lejegyezte Bukharíj)

Abdullah ibn Abbasz (Allah legyen vele elégedett) meséli: "Mikor Gábriel (béke legyen vele) a Próféta (béke legyen vele) mellett ült, fentről olyan hang hallatszott, mintha kinyílt volna egy ajtó. "Kinyílt az égben egy ajtó, ilyen ajtó még soha nyílt ki" - mondta Gábriel (béke legyen vele), s lejött egy angyal. Gábriel (béke legyen vele) újra megszólalt: "Lejött egy angyal, ilyen angyal még soha nem jött le." Az angyal köszönt, és így szólt a Prófétához (béke legyen vele): "Jó hírt hozok néked járó két fényről. Ezeket előtted egyetlen próféta sem kapta meg. Ezek közül az első a Fátiha szúra, a másik pedig a Tehén szúra vége (utolsó két ájája). Ezek mindegyik betűje elégséges ahhoz, hogy hatalmas jutalmat kapj olvasásáért!" (Lejegyezte Bukharíj és an-Naszai)

6. Vezess minket az egyenes úton.

Azaz tarts minket, és erősíts meg az Iszlám útján.

7. Azoknak az útján, kikre kegyedet adtad, s ne azokén, akiknek haragodat, sem a tévelygőkén!

"Azoknak az útján, kikre kegyedet adtad": Azaz a Próféták, társaik, és igaz hitűek útján vezess minket Ó Urunk! Mert minden igaz Próféta, Allahtól jött, Allah üzenetét hozta, és nincs közöttük ellentmondás a hitben. Ezért mind Mózes, mind Jézus, mind Mohammed Allah küldötte, és mindegyikük azzal az üzenettel jött, ami a Koránban van, hogy nincs csak egyetlen Isten, és Ő Allah!
"s ne azokén, akiknek haragodat, sem a tévelygőkén!": És ne tévelyíts el minket azoknak a hitére, akik eltértek a Allah prófétáinak hitétől, és még mindig várják az utolsó Prófétát, vagy kik Jézust isteni szintre emelték, vagy kik a bálványokba hisznek, hogy azok az uraik, és őket szolgálják.
Akiken Allah haragja: A zsidók.
Akik eltévelyedtek: Keresztények.
De természetesen ebbe belefoglaltatik, hogy kérjük Allahtól, hogy ne vezessen minket, semmilyen téves, és hamis úton.
Emín!
(Az emín, nem a szúra része. Jelentése: Ó Urunk add meg!)

Akik eltévelyedtek: Keresztények
Lehet az eltévelyedettek, tévelygők, dalín szót használni muszlimokra, mikor itt a keresztényekre utal? Illetve mi a megítélése azoknak az embereknek akik folyton ezt a szót alkalmazzák más muszlimokra akikkel nem értenek egyet?
A Dallin szó, azaz eltévelyedettek, a szúrában mindenfajta eltévelyedésre vonatkozik, nem csak a keresztényekre! Az emberi beszédben, viszont attól függ, hogy mit ért alatta a mondója, és a szándéka szerint ítéltetik meg!

A Fetiha Szúra két részre osztható.
Első része: 1-5-ig Allah dicsőítése.
Második része: 6-7-ig fohászkodás Allahhoz.
Ebből arra következtetnek, hogy mikor Allahhoz fordulunk, akkor először magasztaljuk, dicsérjük őt, majd ez után fohászkodjunk hozzá!

Allahu álem.

Abdulrazzeq Elhanefi

Imám Muszlim jegyezte fel, hogy Abu Huraira (r.a.) azt mondta: "Allah Küldötte (s.a.w.) azt mondta: - Aki olyan imát imádkozik, amelyben nem olvassa a Korán Anyját, annak az imája nem teljes." - És ezt háromszor elismételte. Abu Hurairát megkérdezték: - És ha az imám mögött állunk (az imában)? - - Akkor olvassátok magatokban, mert hallottam, hogy Allah Küldötte (s.a.w.) azt mondta, hogy a Legmagasztosabb Allah azt mondta: "Két részre osztottam az imát Magam és a szolgám között, és a szolgám megkapja azt, amit kér. Amikor azt mondja: Dicsőség és hála Allahnak, a Világok Urának, Allah azt mondja: A szolgám dícsért Engem. Mikor azt mondja: A Kegyelmesnek, az Irgalmasnak, Allah azt mondja: A szolgám magasztalt Engem. Amikor azt mondja: Az Ítélet Napja birtokosának, Allah azt mondja: A szolgám Rám bízta minden ügyét. Amikor a szolga azt mondja: Csak Téged imádunk, és csak a Te segítségedet kérjük, Allah azt mondja: Ez Köztem és a szolgám között van, és a szolgám megkapja, amit akar. És amikor a szolga azt mondja: Vezess minket az egyenes útra, azoknak az útjára, akiknek kegyeket adtál, nem azokéra, akiket haragod sújt, és nem a tévelygőkére, a Mindenható Allah azt mondja: Ez a szolgámé, és a szolgám megkapja, amit tőlem kért."

Az El-fetiha szúra kiejtés szerinti átírása (angol transzliteráció), a szövegre klikkelve insaAllah meg is hallgathatjátok:

Bismi Allahi alrrahmani alrraheemi (1)
Alhamdu lillahi rabbi alAAalameena (2)
Alrrahmani alrraheemi (3)
Maliki yawmi alddeeni (4)
Iyyaka naAAbudu waiyyaka nastaAAeenu (5)
Ihdina alssirata almustaqeema (6)
Sirata allatheena anAAamta AAalayhim ghayri almaghdoobi AAalayhim wala alddalleena (7)





admin - March 17 2012 · 0 hozzászólás · 3255 megnyitás · Nyomtatás

Hozzászólások

Még nem küldtek hozzászólást

Hozzászólás küldése

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Stratégiai partnerünk

Hadísz:

Ibn Abbászra hivatkozva – Allah legyen elégedett vele – jegyezték fel:

Allah Küldötte azt mondta: - Ha az emberek pusztán követelésük alapján kapnák meg [ami szerintük jár nekik], akkor bizony egyes emberek valótlanul állítanák, hogy ők rendelkeznek mások vagyona és élete felett. Azonban kötelező a bizonyítás arra nézve, aki követel (a felperesre), s az eskütétel arra, aki tagadja azt (az alperesre). (al-Bejhaqi, hiteles hadísz. A hadísz egyes részei a két Szahíh gyűjteményben is megtalálhatók.)

Auzu billehi minesejtani elrajim... Biszmillehi Elrahmeni Elrahim. A Mindenható, és Könyörületes Allah nevében, Allah adjon áldást a Prófétára, és az egész családjára, és minden társára.... Emin! Ó Allah vezess minket ki a tudatlanság sötétségből, a tudás fényére, és taníts minket, hogy hasznunk legyen, és használj fel minket, hogy hasznuk légyen másoknak, abból amit nekünk tanítottál! Emin!
Kategória: Kegyes Korán-értelmezés és magyarázat lépésről-lépésre

Archívumunkból


Lejátszó

Kattints a kategória, azután pedig a kiválasztott zeneszám nevén.

  • track 1.
  • track 2.
  • track 3.
  • track 4.
  • track 5.
  • track 6.
  • track 7.
  • track 1.
  • track 2.
  • track 3.
  • track 4.
  • track 5.
  • track 6.
  • track 7.
  • track 8.
  • 2011. április 08.
  • 2011. február 11.
  • 2011. február 18.
  • 2011. február 25.
  • 2011. március 04.
  • 2011. március 11.
  • 2011. április 01.
  • 2011. április 15.
  • 2011. április 22.
  • 2011. május 06.
  • 2011. május 13.
  • track 1.
  • track 2.
  • track 3.
  • track 4.
  • track 5.
  • track 6.
  • track 7.
  • track 8.
  • track 9.
  • track 10.
  • track 11.
  • track 12.
  • track 13.
  • track 14.
  • track 15.
  • track 16.
  • track 17.
  • track 18.
  • track 19.
  • track 20.
  • track 21.
  • track 22.
  • track 23.
  • track 24.
  • track 25.
  • track 26.
  • track 27.
  • track 28.
  • track 29.
  • track 30.
  • track 31.






Központunk


1141 Budapest, Paskál utca 60.

Email: postmaster@magyariszlam.hu

Vidéki mecseteink


Debrecen: Egyetem sugárút 56.

Győr: Hunyadi u. 6.

Siklós: Felszabadulás utca 3. (Malkocs bej dzsámi)

Zakát

Számlaszámunk:
(HU45) 1174 9053 2003 6861 0000 0000
swift code OTPVHUHB
Magyar Iszlám Közösség

PayPal:
postmaster@magyariszlam.hu


Hungarian Exam Center:
Magyarországi Vizsgaközpont:
Isa Omar Masjid
Bp. XIII. Róbert K. krt. 104.




Facebook-csoportunk

Copyright © 2011 Magyar Iszlám Közösség
Powered by Faiz icons by Hamzah Pingsut (www.ubuntu-indonesia.com) & Styleislam icons (www.styleislam.com)
Az oldalunkon megjelentetett írások és egyéb tartalmak a forrás megjelölésével szabadon felhasználhatóak.
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2019 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Generálási idő: 0.08 másodperc | 1,576,411 egyedi látogató | jQ Blog | Free Php-fusion Themes | Freethemes4all.com